Monday 5 December 2011

Kahwin dan Belajar

Entry best..hehehe.... Saya nak membebel...nak beceloteh...^___^  Tapi apa yang saya cerita ni, hanyalah pendapat saya persendirian.... Kalo xstuju, jangan marah tau..kita wat pebincangan ilmiah ok..=)


KAWEN AND BLAJA..=)
''susah x kawen time blaja??'' msti tenang kan blaja..leh focus.. ''bestnya da kawen, rasa mcm nak kawen jugak la...'' untunglaaaaa.....hahaha (ayat faathin)


ok, saya nak cerita tentang topik ni..ok??? 

banyak yang terjadi kat sekeliling kita dlm masa terdekat ni...rama kawan2 yang sebaya umur ngn saya da kawen, ada jugak junior2 yang amik kptsn untuk kawen....antara situasi yang berlaku sejak kebelakangan ni, adalah....

1 ) Dapat result tinggi ==> kawen ==> xsambung blaja
2)  Habis study ==>kawen ==> keje
3) Habis study ==> kawen ==>sambung blaja
4) Habis study==> xkawen===>keje
5)Habis study==> xkawen==>sambung blaja


hahaha...bnyak noohh...pening pale...ok2 nak citer beberapa kisah yang berlaku di sekeliling saya... boleh juga dijadikan iktibar dan pengajaran hendaknya...hmmm, banyak faktor2 yang diambil kira dalam membuat keputusan untuk berkahwin pada usia muda... saya dan suami pun amik keputusan kawen awal sebab nak dapat ketenangan hati walaupun kene dok jauh...huhu...sebab kitorg mmg kuat cemburu... ==> cemburu sbb suami saya ramai org knal n takut2 org nak kat dia<===  kalo bg suami sy pulak...==> sbb dia da minat, mmg cemburu macam2 la..hehe<===


keputusan untuk kawen awal n smbung blaja mmg satu bnda yang xpenah di pikirkan... xsangka yang saya akan menempuhinya sbb rasanya xpenah rancang pun nak kawen semuda usia ni... tapi cbarannya agak kuat.. terlalu banyak masa study yang terpaksa dikorbankan...dan susun jadual yang lebih teratur supaya adil terhadap semua perkara...belajar dan suami ^___^






bagi kawan-kawan yang tidak sama nasibnya dgn saya, jangan la rasa putus asa dan kecewa. sesungguhnya Allah amat mengetahui segala yang terbaik untu masa depan kita.
 أَلَمۡ تَعۡلَمۡ أَنَّ ٱللَّهَ يَعۡلَمُ مَا فِى ٱلسَّمَآءِ وَٱلۡأَرۡضِ‌ۗ إِنَّ ذَٲلِكَ فِى كِتَـٰبٍ‌ۚ إِنَّ ذَٲلِكَ عَلَى ٱللَّهِ يَسِيرٌ۬ 
Bukankah engkau telah mengetahui bahawasanya Allah mengetahui segala yang ada di langit dan di bumi? Sesungguhnya yang demikian itu ada tertulis di dalam Kitab (Luh Mahfuz); sesungguhnya hal itu amatlah mudah bagi Allah  (Surah al-Hajj ayat 70)


And satu benda saya nak kongsi.... setiap benda yang terjadi kat kita adalah mengikut kemampuan kita. ...  Jangan menyesali n rasa cemburu tengok org kawen awal time blaja... sebb itu adalah kemampuan diri dia.. Kalau diri sendiri pun xmampu nk uruskan blaja n study, apatah lagi nak menggalas tanggungjawab besar sebagai seorang suami n isteri. ramai je saya tengok kawan-kawan saya yang xmampu nak menyelesaikan tugas-tugas n assgmnt dengan sempurna time tengah single ni.... tp dah sibuk-sibuk nak kawen,. Kawen tu boleh bantu korang wat keje dengan baik kah???  Hakikatnya, lebih banyak n bertambah tanggungjawab korang bila da kawen... so, siapkan diri sendiri bila nak melangkah ke alam rumahtngga...

pengalaman saya... setiap hari adalah hari yang penuh jadual...tiada istilah senang lenang... pagi, 8pg-6ptg...masa di fakulti dan perpustakaan... settlekan sume keje... balik kolej, masa untuk curi2 luangkan masa untuk suami... cuba skype je da bnyak makan masa... sambil2 tu wat jugak la keje sket2.... bnyak masa terbuang , tetapi Allah gantikan dengan kegembiraan dan ketenangan hati...so leh wat keje ngn lebih fokus dan terurus...

Masa sebagai seorang mahasiswa yang telah berumahtangga tidak sama dengan masa mahasiswa yang tidak berumahtangga. Masa belajar yang diperuntukan lebih bnyk berbanding kami yang telah berumahtangga... Hagrainya...Lakukan yang terbaik... Dan bagi yang telah berumahtangga, jangan pernah merasa menyesal...sesungguhnya Allah menjanjikan yang terbaik buat kita...tanggungjawab yang kita cuba laksanakan sebaik mungkin ini adalah satu bukti pengorbanan kita..Moga Allah menilainya dan memberikan pahala yang setimpal.   

Klik untuk baca lagiKahwin dan Belajar

No comments: