Friday 2 December 2011

Buat Jiwa Yang Tegar

2/12/2011 (KHAMIS) ==> 11/1/2012 Hanya tinggal sebulan 9hari lagi saya akan bertemu suami saya.... ehem, kenapa ea saya asyik citer pasal suami saya jer?? hmm...mgkn sbb sbln je dapat hidup bersama... fikiran saya hanya saat2 bahgia jer..hehe

pertama kali raya dengan suami ^__^
Kenapa saya jarang nak pegang tangan suami saya bila amik gambar ea??? hehehe....*M.A.L.U* laaa.... nnt lama2 leh la pgg tgn awk yer syg...hehe...
hmmm.....ni la gaya owg duk jauh ngn suami...xsemua boleh nak citer kat suami saya...:
- dengan masa n waktu kami yang berbeza
- dengan kadar kelajuan internet yang xmenentu
- jarang2 dapat skype walaupun beribu kali diusahakan
- sebab assgmnt yg sy wat, sy nak kan kesempurnaan a.k.a cerewet

n macam2 lagi la, kalo nak bagi alasan mmg bnyk boleh nak bg..huhu Tapi nak katanya, memang blog ni la tempat saya nk cerita macam2....Saya xdapat nak cerita setiap hari apa yang saya lalui setiap hari kat suami saya...so, dgn menulis blog ni...boleh membantu saya cerita kat suami saya..hehe

Selepas habis exam nahu sorf n akidah pagi td, sedikit kelegaan bertapak dihati....seronok sangat + dapat jawab semua soalan dengan tenang.... assgmnt sejarah yang dibentangkan pun mendapat respon baik dari Prof... Sangat berpuas hati dengan semua kerja yang telah dilakukan setakat ini... xpernah lagi kene tolak kertas kerja...mungkin sebab rakan sekerja pun bagi kerjasama yang baik...tq kpd Nur Izzati dan Nadiah atas kerjasama yang amat baik..maaf la kalo akk ni cerewet sket...hehe...ok, Stop.

Nak cerita tentang apa ea waktu hari khamis ni??? hmm....lepas kelas Aqidah, meluru ke KTHO utk teman kak ida settle kan LC, then ke kelas tutor Aqidah...Tepat jam 12, msg kak wani cz nk join kelas method fiqh, saja2 nk masuk klas dak syariah (Walaupun xdpt kos syariah, dpt msuk klas pun jadi la) hehe....lepas tu ad klas fiqh sirah kt tmpt yg sama *beku* sejuk sgt kot dewan tuh....huh !!!

Banyak perkara yang dapat dipelajari sepanjang hari itu....seronok kerana merasa aman dan tenang denagan ilmu2 yang Allah kurniakan....
Juga syukur kerana Allah memilih saya untuk faham ilmu2Nya yang amat luas.....=)

BUAT JIWA YANG TEGAR


ehem, entry kali ni bukan untuk saya dan suami jer...tapi untuk kawan2 saya yang kat luar sana, yang banyak meminta pendapat dan pandangan....
Nampak awak kuat semangat, tabah....Kongsi la apa rahsia??

Kuatkah saya??? Tabahkah saya??? Bibir tersenyum, hati menangis.....tau x??? huhu....xkan setiap masa nak sedih kan??? so, kene la lupakan n xpikir kan kesedihan tu sangat...nnt APA PUN XBOLEH....hehe....fokus skrg study dulu...nnt mlm2 boleh la nk 'meleleh air mata' banyak2...xdinafikan la....=(
Ramai kawan2 saya yang dilema kerana ''bakal suami'' dioffer menyambung pengajian di U.Islam Madinah...pada bulan 2 taun depan. Bingung dengan perhubungan yang terjalin...Nak kawen, mak ayh xbagi sbb kene dok jauh memandangkan masih blaja jugak...Nak tunggu lama2???xsanggup la kene tunggu sampai 4-5 taun....Lalu, pandangan diminta.....

saya xada apa2 pandangan....cuma berdasarkan pengalaman saya, saya hanya boleh nak kongsi..mungkin ia baik untuk saya.....saya xtau...

Selepas disahkan menjadi suami isteri, saya xpernah duduk berjauhan dengan suami...walau ke mana sekalipun (kecuali time suami g masjid solat 5 waktu)....dan lepas solat, suami akan terus menuju ke saya... tangan memohon ampun dan dikucup ubun2 tanda dimaafkan...==> R.I.N.D.U <=== Kadang2 suami mencuri2 masa untuk solat berjemaah bersama, saya bangga kerana menjadi isterinya....hampir 3minggu kami hidup bersama di n9 dan gombak...xpernah dipisahkan dan terpisah...

Pada 17 ogos 2011, saya diarahkan untuk menjalani ujian JPJ...inilah kali pertama saya dipisahkan dengan suami tersayang...Memandangkan suami sy merupakan imam tarawih sepanjang bulan Ramadhan, beliau xdapat menemankan saya di n9 sewaktu saya menjalani ujian JPJ....Suami saya hantar saya pada hari selasa, dan balik semula ke gombak... pertama kali berpisah....tanpa diundang air mata saya bercucuran jatuh...mengiringi pemergian suami...jangan la nangis sayang...pinta suami....ye, saya xnak nangis...tapi air mata tu jatuh...sedih !!!! sepanjang malam....saya sedih...saya rindu...saya nak kan suami saya....tapi kak ngah yang banyak penuhkan masa2 saya...kurangkan ingatan terhadap suami... hmmm.....
SELESAI JPJ, terus saya kemas barang2...saya nak balik gombak !!!!! naik ktm, sampai KL SENTRAL, saya tpn suami saya....saya suh jemput...terkejut suami saya..............saya mintak maaf..saya rindu sgt2...baru sehari xjumpe....inilah kisah pertama kali dipisahkan....

Buat jiwa-jiwa yang tabah....

Tiada kekuatan yang dapat kita tempuhi kecuali dengan pertolongan Allah...siapa sanggup dipisahkan dari insan yang halal buat kita... Tulang Rusuk Kiri, Perisai Kehidupan, Penawar Kesunyian, Penghibur Kesepian... segalanya kita dapati dari insan yang halal......
Kalau diberi pilihan, saya xingin dipisahkan, tetapi kerana ilmu, masa depan, cita2...saya cuba tempuhinya... Hari2 yang saya tempuhi terasa musuh...berdendam dengan kebahagiaan...hasad dengan keceriaan.... saya berhak mendapat kebahagian, keceriaan, keindahan....Terasa semua hari yang dilalui adalah dendam2 yang xterbalas...waktu yang saya jalani sekarang patut dihiasi dengan bibit2 yang indah..tapi saya dapat yang sebaliknya....
Aturan alam.......
setiap kesusahan pasti dibalas dengan kesenangan....
setiap kesedihan dibalas dengan kebahagiaan....
setiap kedukaan dibalas dengan kegembiraan...
Yakinlah, Allah Maha Adil....setiap kedukaan, kesedihan. kerinduan. kesakitan yang ditempuhi......JanjiNya adalah kemanisan percintaan.....
Klik untuk baca lagiBuat Jiwa Yang Tegar

No comments: