Tuesday 6 December 2011

Aku Sememangnya Jatuh Cinta Sejak Sekian Lama

Sedang asyik berchatting dengan suami...satu topik yang dibualkan sangat2 mengingatkan kembali memori2....Sungguh !!! saya amat merindui detik2 itu.....
Memori selepas SPM menjelma....keinginan untuk menghafal al-quran membuak2... Memohon agar aku dipilih oleh Allah untuk mengingati kalamullah... 
PERTAMA kali menjejak kaki di bume barakah Darul Quran. Ustaz mengajarkan kami agar bersyukur kerana layak menjejakkan kaki dan menjadi sebahagian dari ahli quran. Xsemua orang dapat merasai pahit getir menjunjung ayat Allah ini..sebanyak 2000 pemohonan, hanya 200org sahaja yang akan terpilih untuk menuntut di Bumi Darul quran ini...sungguh aku merinduinyaaaa......

Suasana, Biah Solehah, Pemandangan yang damai, alunan a-Quran berkumandang di mana2...saya merinduinya...

Sungguh, kesusahan dan kepayahan mengingati ayat-ayat al-Quran hanya kamii sahaja merasainya. Sehari, kami dikehendaki menghantar 3-6 muka surat mengikut kemampuan... Usaha yang dilakukan membuah kan hasil bagi mereka yang rajin...AL-QURAN tidak memerlukan orang yang genius, yang mendapat 12A, tetapi pangkat dan kedudukan orang yang berjaya mengingatinya adlah mereka yang rajin mengulanginya...

Teringat kenangan ketika di sem 1, aku di antara org yang rajin menghantar hafazan awal. Hari-hari yang dilalui sentiasa memikirkan masa yang mesti diisi dengan al-Quran. Sampai pada satu ketika, saya merasa bingung daan keliru aantara al-Quran dan program. Benar-benar keliru. Aku tidak sebijak mereka, aku perlu usaha yang lebih untuk  memegang amanah ini... 

Suatu malam, aku membuka lembaran al-Quran untuk mentelaah. Ketika itu, aku telah memasuki juz 3. 
......"تلك الرسل فضلنا"
berpuluh2 kali aku mengulanginya, ternyata aku gagal mengingatinya... bergegas aku ke surau..sedih dengan usahaku...tidak berhasil untuk mengingatinya ....ujian pertama yang aku lalui... sebelum ni, aku tidak mempunyai masalah untuk mengingatinya.... jam menunjuk angka 1pg, aku masih tidak mengingati walau satu ayat..aku tidak tahu mana salahku...sepenuh perhatian aku cuba berikan, namun ternyata gagal !!!!

jam menunjukkan jam 4pg, aku terjaga...rupanya aku tertidur di surau...bergegas mengambil wudhu', usai menunaikan solat sunat...aku melayari bait2 ayat suci al-Quran... aku masih gagal!! sedih bila mengingatkannya.... aku pergi ke kelas tasmi'  dengan perasaan yang berbaur..kecewa.... Giliranku menghantar hafazan, aku gagal...terasa ingin menitiskan air mata.... aku tidak pernah merasa sesusah ini untuk menghafal... Ustazah menasihatiku, jika ingin menjadi hamlatul quran...kurangkan 3 perkara...
1) kurangkan makan
2) kurangkan tidur
3) kurangkan bercakap

Sehingga kini kusemat....itu adalah kunci kejayaan...

Kini, daku bergelar Mahasiswa UKM...kehidupanku jauh berbeza dari dahulu...tetapi, ternyata aku amat merindui saat2 bersama sahabat2 seperjuangan mengulang al-Quran... bermujahadahh bersama2... amat2 merinduinya......

suamiku di musabaqah peringkat antarabangsa , Mesir

Namun, Allah mengetahui yang terbaik buat hambanya....
Dia mengirimkan kepadaku seorang pelengkap kehidupan, bersama2 memimpin daku di jalan ini... Kerana cinta ku pada al-Quran, aku mendapat kekuatan dengannya untuk terus mengulangi bait2 al-quran... walaupun aku tidak kuat ingatan sepertinya, dia tetap tidak jemu membimbing ku... setiap kelemahan ku dia menutupinya... 

Terkadang, dia mengusap kepala saya sambil mendoakan muga saya mudah mengingati kalam suciNya dengan mudah dan tenang... Sungguh dia memahami isi hatiku...Segera dia keluar dari bilik sambil berpesan 
"Ingat elok2 sayang, ngulang elok2...abang turun bawah dlu, nnt abg datang bilik lagi"

Ya, dia faham, aku malu....perkahwinan yang baru menjangkau 2minggu membuatkan xsemua perkara aku selesa bila dia ada bersama, Sesetengah keadaan, aku masih malu untuk membuat sesuatu... Aku kagum dengan kelebihan yang Allah kurniakan kepada dirinya... setiap bait ayat al-Quran keluar dari tuturnya dengan teratur dan berhati2... Dia akan pastikan apa yang diucapkan betul tajwid dan ayatnya... Kagum dengan daya ingatannya...moga Aku turut menjejaki jejaknya..

Allah kirimkan dia untuk aku terus tsabat di dunia al-Quran ini...jika dahulu, aku amat suka program luar..kini hatiku terpaut untuk mengingati al-Quran...itu pilihanku...itu jua jalanku...kelak, permata hatiku ku semuanya juga akan menginkuti jejak langkah kami...semuanya menghafal al-Quran..ITU IMPIANKU DAN SUAMI...

Cuti semester sebulan kelak, 28jan 2012 -20hb feb 2012...aku bersama 2 sahabat yang lain telah bercadang untuk duduk di pondok, mengulang al-Quran yang amat kami rindui suasanya...
Klik untuk baca lagiAku Sememangnya Jatuh Cinta Sejak Sekian Lama

No comments: